Vruchtensap is evil, FrieslandCampina verkoopt producent Riedel aan Standard Investment

Is het dan eindelijk zover? FrieslandCampina wil van Riedel af, dat vertrouwde merken als Appelsientje in de Nederlandse schappen zet. Koper is het Amsterdamse Standard Investment. FrieslandCampina zit met een omzet van € 11 miljard, een winst van € 362 miljoen en een solvabiliteit van een derde bepaald niet krap bij kas. Waarom doen ze dit dan? We kunnen maar een ding bedenken. 

In het emotionele tijdperk maken we ons allemaal erg druk om food, erg druk. Daarbij doen we de waarheid wel eens wat geweld aan, maar dat is in 2017 normaal. Vruchtensappen lijken gezond, omdat ze voornamelijk plantaardige bestandsdelen kennen. Dat is erg The Green Happiness, dacht u misschien. Maar er zit ook veel suiker in, waardoor de omzet van de meeste merken in enkele jaren met soms wel een kwart is gedaald. In het jaarverslag over 2016 maakt FrieslandCampina er dan ook geen geheim van af te willen van Riedel. Daar is helaas geen deeljaarrekening van de te vinden, maar in het nieuwe boekjaar kunnen we de details van de transacties wel uit het kasstroomoverzicht herleiden. Nog even geduld dus. 

De koper is Standard Investment uit Amsterdam, een jong bedrijf dat participaties uitgeeft aan beleggers. Het beheerd vermogen bedraagt € 90 miljoen, de bedrijven waaronder Burger King Nederland hebben samen een omzet van zo'n half miljard. De jaarlijkse winst voor Standard Investment bedraagt een bescheiden € 143.000 over 2015, hoewel de club al sinds 2004 bestaat. 

Daarom is het waarschijnlijk dat dit een gevalletje 'turn around magement' is: hier is de toko, voor niet te veel geld, doe ermee wat je wil. Sterkte, de gezondheidsmaffia heeft het op de overnameprooi voorzien